Vlhkost v celé konstrukci karavanu
Ke kontrole vlhkosti vnitřku stěn karavanu a střechy karavanu je potřeba disponovat sadou měřáků*, základem je nedestruktivní měřič vlhkosti s hloubkou měření 2 centimetry a velké množství zkušeností, co ukazovaná čísla vlastně znamenají.
Měřák funguje na dielektrickém principu měření vlhkosti. Zatímco suché dřevo je téměř nevodivé, vlhkost elektrickou vodivost dřeva výrazně zvyšuje. Mezi zcela suchým dřevem a mokrým dřevem je rozdíl ve vodivosti dřeva zhruba milionkrát větší. Vodivost značně ovlivňuje hustota dřeva.
Hrotový měřák je nezbytný pro potvrzení, že daný materiál je opravdu vlhký. Lze ho však použít je v místech, kde nebude vadit poškození samotným měřením – ve dřevě zůstanou patrné dírky po měření. Typicky jej používám v předním úložném prostoru, kde nedestruktivní měřák není schopen vzhledem k nedostatku materiálu relevantně měřit.
Dielektrický měřák se schopností měřit ve hloubce karavanu 2 – 4 cm se naopak používá pro měření v místech, ke je nějaký dodatečný materiál, tzn. skladba stěny je tlustší. Typicky ve vnitřně izolovaných částech, například alkovně.
Pro skutečné měření vlhkosti konstrukce karavanu je nezbytné vědět:
- Jaké hodnoty ukazuje suché dřevo, vlhké dřevo a mokré dřevo na konkrétním měřáku vlhkosti. Každý typu měřáku ukazuje něco jiného a je nezbytné vědět, co čísla znamenají.
Měřáky kalibruji tak, že jsem si udělal model výdřevy karavanu (rošt ze smrkových konstrukčních latí izolovaný EPS polystyrenem, z vnější strany hliníkový plech, z vnitřní strany sololitová deska s tapetou, v přesné tloušťce stěny karavanu). Základem je měření hrotovým měřákem vlhkosti v lati a podle něj jsem kalibroval dielektrické měřáky vlhkosti. Napřed jsem měřil vlhkost v zcela suché konstrukci, pak vlhkost v konstrukci ponořené 7 dnů do vody a konstrukci postupně vysychající. Úplně vyschnutí konstrukce v suché teplé garáži trvalo několik měsíců. - Znát konstrukci karavanu, vědět, kde a jak jsou uchycená okna, kde a jak jsou uchycená stropní okna, protože jsou uchycena kovovými profily, které měřáky detekují jako vlhkost.
- Vědět v jakých místech měřit, nemá žádný smysl měřit karavan v snadno přístupných místech, je nezbytné dostat se do míst, kde se vlhkost hromadí, typicky projít všechny rohy, dostat se ke konstrukčnímu spojit pod předním oknem, uchycení madel karavanu.
- Nezbytná je vizuální kontrola všech šroubů, je však nutné umět poznat, zda je vlhkost způsobena kondenzací na povrchu, nebo naopak vlhkostí uvnitř konstrukce.
- Nezbytná je kontrola tapet vnitřního obložení karavanu, nikde na tapetě nesmí být patrná „krupička“, pod kterou se stěny karavanu tlačí vlhkost ven.
- Nezbytná je i vizuální kontrola všech viditelných konstrukčních prvků karavanu, je však nutné rozlišovat, jak vypadá mapa od vlhkosti způsobené naložením mokrých věcí a jak vypadá mapa od vzlínající vlhkosti.